Logo

Lean in de facilitaire praktijk

Verbeter uw processen: van contractbeheer tot servicedesk

Opleidingbeeld
Lean is een verbetermethodiek waarmee u (facilitaire) processen efficiënter kunt inrichten en de klantwaarde vergroot. Daarnaast wordt Lean ook steeds belangrijker voor het realiseren van strategische agenda’s, zoals groei en innovatie. Tegelijkertijd slagen maar weinig organisaties erin om het optimaal in te zetten. In dit seminar leert u hoe u meer uit Lean kunt halen voor de optimalisatie van uw facilitaire processen.
Datum en locatie: dinsdag 3 oktober 2017 om 09:00, Postillion Hotel Bunnik
Prijs: € 590
Soort: Seminar

Met Lean kunt u uw facilitaire processen effectief en efficiënt inrichten, waarbij de klantbehoefte centraal staat. Dat geldt voor alle FM-processen: van contractbeheer tot aan de servicedesk. Bovendien levert Lean niet alleen verbeteringen en innovaties in uw processen, maar ook verbeteringen in de vitaliteit, tevredenheid en passie van uw medewerkers. Lean management ‘doet’ iets met uw organisatie. Uw mensen werken niet taakgericht maar procesgericht en dit geeft hen een heldere gezamenlijke focus en doet een beroep op hun verantwoordelijkheidsgevoel en creativiteit.

 

Wat kunt u vanuit FM met Lean bereiken?

Tijdens dit interactieve seminar leren de docenten Jessica van Hees en Francis Leusink u hoe u als facility professional met Lean kunt werken en wat u er mee kunt bereiken. Zij laten u zien

  • hoe uw team door slimmer te werken meer kan bereiken en de waarde voor de klant verder kan optimaliseren;
  • op welke manier u Lean management kunt toepassen in uw FM-processen;
  • hoe u mensen enthousiasmeert om de Lean filosofie te omarmen;
  • hoe u structureel veranderingen in de organisatie teweeg brengt;
  • hoe u het rendement op de bedrijfsvoering verhoogt met een Lean traject;
  • hoe u de resultaten voor langere termijn borgt.

Naast de theorie schenken de docenten uitgebreid aandacht aan de praktische invulling van Lean op basis van casuïstiek die u zelf kunt inbrengen voorafgaand aan het seminar.

 

Resultaten van het seminar

Na het volgen van dit seminar heeft u geleerd

  • wat de filosofie van Lean management is en wat Lean management betekent in de FM-praktijk; 
  • hoe u Lean management praktisch kunt toepassen in de eigen FM-processen;
  • hoe u flexibel kunt inspelen op een veranderende klantbehoefte;
  • op welke wijze u verspillingen vindt en tegengaat door onnodige stappen te verwijderen;
  • hoe procesmatig en ketengericht kunt werken;
  • hoe u efficiënte en effectieve processen neerzet, waardoor u meer kan bereiken met minder middelen.  

Doelgroep

Het seminar is gericht op FM-professionals die bezig zijn of willen starten met het invoeren van Lean management in hun FM-processen.

 

Deelname

Deelname aan het deze training kost € 590 (excl. btw) per persoon. De prijs is inclusief lunch en documentatiemateriaal.

09.00 uur 

Ontvangst

 

09.30  uur 

Kennismaken en verwachtingen delen op een Lean manier.

 

10.00 uur  

Wat is Lean management?

Met daarin een uitleg over de Lean filosofie en antwoorden op:

  • Waarom Lean helpt uw processen te optimaliseren en klantwaarde te verhogen.
  • Wat Lean doet met uw organisatie.
  • Hoe u de organisatie enthousiasmeert om Lean te gaan omarmen.

12.00 uur

Wat zijn de vraagstukken die leven binnen uw eigen organisatie?

 

12.30 uur 

Lunch

 

13.15 uur 

Lean in de praktijk.

Met daarin aandacht voor continu verbeteren door te werken met:

  • de verbeter Kata;
  • 5S-methode;
  • Brown paper-methode;
  • Value Stream Mapping (VSM) of Waardestroom analyse;
  • Gemba management;
  • Muda (8 soorten verspilling).

14.15 uur

Aan de slag met Lean.

Uw vraagstukken besproken.

 

15.30 uur

Lean verandermanagement en ondersteunend leiderschap

 

16.30 uur 

Afsluiting

Locatie
Postillion Hotel
Kosterijland 8
3981 AJ Bunnik (bereken route)


Plattegrond

Jessica van Hees

Sprekersfoto
Projectmanager /trainer
Jessica van Hees werkt in de kern van F-Fort. Zij is momenteel primair actief als Manager Huisvesting en Terreinen bij GGZ Overrijssel (Dimence). Zij is onder andere verantwoordelijk voor de transitie naar een regie-organisatie, het inrichten van 3 prestatiecontracten (schoonmaak, groen, GGI), implementeren van operational excellence en heeft ook nog een groot nieuwbouwproject onder haar hoede, alsmede een project dat de vastgoedportfolio aan het verduurzamen is. Jessica behoort tot een van de weinige mensen in Nederland met de Master Duurzaam Projectmanagement, waarbij veel aandacht is voor het integreren van verschillende bedrijfsfuncties tot een logisch, consistent geheel. De combinatie van Duurzaam Projectmanagement, een lange leidinggevende ervaring en praktische FM-ervaring, maakt haar een unieke spreker.

Francis Leusink- van Milgen

Sprekersfoto
Adviseur Facilitair Beheer bij de Provincie Flevoland
Francis Leusink- van Milgen is gespecialiseerd in strategische transities binnen Facilitair Management. In 2006 heeft ze als projectleider dienstverlening gewerkt aan de renovatie van het provinciehuis van Overijssel en aan de transitie van het facilitair bedrijf, gericht op het faciliteren van HNW. Als facilitaire adviseur bij Flevoland ligt haar focus op het ondersteunen van slimmer samenwerken en houdt ze zich als contractbeheerder bezig met (BVP-) aanbestedingen, hostmanship. Bij de uitvoering van projecten is Francis altijd op zoek naar de behoefte achter de vraag, om daarmee de facilitaire dienstverlening op een hoger plan te brengen. Francis beschikt over de Orange Belt Lean Six Sigma en heeft uitgebreide ervaring met de inzet van diverse Lean-methodieken om verbeteringen in processen door te voeren en daarmee de toegevoegde waarde voor de klanten te verhogen.

Downloads


Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.

CEDEO-erkenning

Alle opleidingen hebben een CEDEO-erkenning.
Cedeo
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.
FMM Academy gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie. Sluiten