Logo

Masterclass Facilitaire Servicedesk

Maximaal rendement uit uw facilitaire servicedesk

Opleidingbeeld
Bent u bezig met het opzetten, doorontwikkelen en optimaliseren van uw facilitaire servicedesk? Zit u in de spagaat van maximale interne dienstverlening tegen minimale kosten? In deze Masterclass zal de doorontwikkeling en optimalisatie van een servicedesk voor zowel de facilitaire organisatie als voor de gehele bedrijfsvoering worden besproken.

Bent u bezig met het opzetten, doorontwikkelen en optimaliseren van uw facilitaire servicedesk? Zit u in de spagaat van maximale interne dienstverlening tegen minimale kosten?

 

In deze Masterclass wordt de doorontwikkeling en optimalisatie van een servicedesk voor zowel de facilitaire organisatie als voor de gehele bedrijfsvoering besproken. U wordt geïnformeerd over alle handvatten die u nodig heeft bij het opzetten van een facilitaire servicedesk. Hierbij gaat het om de inrichting van producten en diensten, werkwijzen, taakopvattingen, procedures, taakverdeling, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Daarnaast gaat het om kwaliteit en kwantiteit van personele inzet.

 

De sprekers beschikken over een schat aan ervaring en best practices die kunnen helpen om kosten te besparen en uw interne dienstverlening te maximaliseren.

 

U krijgt vooraf de gelegenheid om de thema's, die u graag wilt terugzien tijdens de training, te bespreken met de sprekers zodat de training optimaal kan worden afgestemd op uw opleidingsbehoefte. De training biedt voldoende ruimte voor interactie met de sprekers en de deelnemers onderling.

 

De volgende vragen die in de training worden behandeld:

  • Welke factoren spelen een rol bij optimalisatie van de servicedesk?
  • Wat is de strategische en operationele bijdrage van een servicedesk?
  • Hoe beheers ik de verschillende belangen binnen de organisatie in relatie tot de servicedesk?
  • Hoe bepaal ik grootte en structuur van de servicedesk?
  • Welke competenties heeft de servicedesk?
  • Hoe kan de servicedesk werken als centraal aanspreekpunt voor andere onderdelen van de bedrijfsvoering zoals P&O en Financiën?
  • Hoe borg ik klantvragen?
  • Hoe geef ik vorm aan de coördinatie tussen servicedesk en backoffice zodat een efficiënte en effectieve facilitaire dienstverlening gerealiseerd wordt?

Leerdoelen

  • Het principe van klantgerichtheid vertalen naar de eigen situatie;
  • De inzet van de servicedesk als instrument van sturing en beheersing van de (facilitaire) organisatie;
  • Het begrijpen en toepassen van een set van handvatten voor de invoering van de servicedesk;
  • Het ontwikkelen van een hernieuwde relatie van de facilitaire organisatie met de andere onderdelen van de organisatie;
  • Toepassen van ICT als onderdeel van de facilitaire dienstverlening.

Doelgroep

De masterclass is gericht op leidinggevenden, (beleids)adviseurs en projectleiders die betrokken zijn bij de opzet, inrichting en leiding van een servicedesk binnen (facilitaire) organisaties.

 

8.45 uur:
Ontvangst en uitreiking documentatiemateriaal

9.00 uur:
Opening, kennismaking en inventarisatie verwachtingen

9.45 uur:
Servicedesk van afvoerputje tot visitekaartje

10.30 uur: 
Pauze

10.45 uur:
Servicedesk: kansen voor hoger rendement 

11.15 uur: 
Casus: van idee naar ontwerp


12.15 uur:
Casus: mogelijke antwoorden

12.30 uur:
Lunch

13.15 uur:
Ontwerp en bouw van een servicedesk (deel1)


14.45 uur:
Pauze


15.00 uur:
Ontwerp en bouw van een servicedesk (deel 2)

15.30 uur:
Uit de praktijk: het service center van het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis

16.45 uur: 
Oogst: wat hebben we geleerd?

17.30 uur:
Afsluiting en borrel

 

Oscar van Lingen

Sprekersfoto
Adviseur FMQuest
Oscar van Lingen heeft ruime werkervaring als manager in verschillende branches; Retail, detailhandel en bedrijfscatering. Bij zijn laatste functie in de bedrijfscatering heeft hij de overstap gemaakt naar het facilitaire bedrijf van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Daar heeft hij, als manager service, ruime ervaring opgedaan in het begeleiden en coachen van medewerkers in veranderingstrajecten. Hij was o.a. verantwoordelijk manager bij de samenvoeging en inrichting van een professionele en moderne Servicedesk met zowel intern als extern klantcontact bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het ministerie van Veiligheid en Justitie. Na deze ontwikkelingen te hebben afgerond werd het tijd voor een nieuwe uitdaging. Hij heeft deze gevonden bij FMQuest. Hij is per 1 juni 2012 partner en verzorgt en ontwikkelt verbetertrajecten voor organisaties d.m.v. Quick scan, workshops en trainingen voor zowel management als medewerkers op de werkvloer.

Drs. ing. Leon-Paul de Rouw

Sprekersfoto
Programmamanager bij de Rijksoverheid
Drs. ing. L.P. (Leon-Paul) de Rouw was verschillende jaren senior organisatieadviseur bij adviesbureaus. Nu is hij programmamanager bij de Rijksoverheid. Daarnaast verzorgt hij regelmatig workshops en cursussen en colleges. Regelmatig schrijft hij artikelen voor vaktijdschriften zoals Facility Management Nederland en Facto. Hij is auteur van De Servicedesk, spin in het facilitaire web en medeauteur van Het Rieten Dak, een boek over facility management.

Meta Topée

Sprekersfoto
Hoofd van het Service Centre van het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis
Meta Topée is na haar studie(HBO Facilitair management )aan de slag gegaan in de horeca (Hotel). Zij heeft in de horeca veel ervaring op gedaan m.b.t. service en hospitality. In 2006 heeft zij een overstap gemaakt naar de verhuiswereld. Zij heeft hier vele grote projectverhuizingen begeleid zoals (GTI Experts, Theater Instituut Nederland, Esa Estec, Domus Medica, e.d. ). Uiteraard heeft zij veel ervaring verkregen met het projectmatig werken. In 2009 is zij gevraagd om teamleider van het Service Centre van het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis te worden. Op dat moment alleen nog het Service Centre voor de HR vragen en aanvragen vergaderruimtes. Zij heeft stap voor stap het Service Centre ontwikkeld naar wat het nu is. Het Service Centre dient als dé ingang voor alle medewerkers van het Antoni van Leeuwenhoek voor alle ondersteunende vragen en meldingen (Facilitaire, HR, Techniek en ICT vragen en meldingen),inmiddels is het Service Centre zelfs nog verder uitgebreid met de centrale telefonie en de receptie. En is het Service Centre een groot succes en het visitekaartje van de organisatie.
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.
FMM Academy gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie. Sluiten